6 psychologische principes om jouw social media te verbeteren

6 psychologische principes om jouw social media te verbeteren

Succes in social media voelt soms als een slag in de lucht. Ook al werk je met data, nummers en woorden op een scherm, uiteindelijk zijn het mensen die je voor je probeert te winnen. En mensen zijn onvoorspelbaar. Bouw het en ze komen wel? Zo simpel is het meestal niet. Wie weet nou eigenlijk echt waarom volgers op bepaalde posts reageren en andere volledig links laten liggen? En dat terwijl die posts op het eerste oog identiek lijken te zijn.

Het goede nieuws is dat je je social media naar een hoger niveau kan tillen met een paar lessen van psychologen. In zijn iconische boek ‘Invloed: De zes geheimen van het overtuigen’ deelt psycholoog Dr. Robert B. Cialdini een aantal waardevolle principes die je toe kunt passen in je social media marketing.

Laten we kijken naar de top zes psychologische principes die bijdragen aan je social media succes.

Principe #1: Wederkerigheid

Volgens Cialdini voelen mensen zich over het algemeen verplicht om een gunst te retourneren. Dit staat bekend als wederkeer: een onweerstaanbaar gevoel van plicht waar we als sociale wezens mee geëvolueerd zijn. Waarschijnlijk kom je niet al te ver als je iemand probeert te verplichten om je te antwoorden. Maar door zelf een klein stukje wederkerigheid te tonen, laat je de menselijke kant van je merk zien. Een kostbaar goed in een ruimte die vervuild is met bots (en overschillig robotisch gedrag).

Probeer het zelf uit: retourneer likes, volg je volgers en repost en retweet een selectie van de vele stemmen van je publiek. Een wederdienst bewijzen voor de waardering die ze jou tonen is een persoonlijk gebaar van welwillendheid – een heel menselijk iets om te doen – dat op den duur leidt tot een geboeid publiek. Dit kan op zijn beurt weer helpen om je merkimago en mogelijk ook je conversie te verhogen.

Principe #2: Betrokkenheid en consistentie

De manier waarop we onszelf – onze identiteit of zelfbeeld – zien, bepaald in sterke mate onze beslissingen van dag tot dag. Dit is Cialdini’s principe van betrokkenheid en consistentie. Zodra mensen zich commiteren aan iets (en daarmee een deel van hun identiteit vestigen) zijn ze meer geneigd om dat commitment te honoreen om consistent te blijven aan wie ze zijn.

Bedenk bijvoorbeeld hoe zelfbevestiging kan helpen om emotionele weerbaarheid te creëren of hoe het overkomen van je innerlijke criticus je in staat stelt om succesvol te zijn.

Probeer het zelf uit: betrek mensen die al op één lijn zitten met je merk op een rechtstreekse wijze (doe dat alleen niet griezelig). Social media geeft mensen de gelegenheid om te vertegenwoordigen wie ze zijn en waar ze in geloven. Dat zie je in hun (gedeelde) posts, likes, follows en profiel. Al deze informatie kan gebruikt worden om inzicht te krijgen in hoe je publiek zichzelf ziet. Dat helpt je om boodschappen te creëren die consistent zijn met waar zij met hoge waarschijnlijkheid op zullen reageren.

Principe #3: Sociaal bewijs

Als we onzeker zijn over hoe we ons moeten gedragen, hebben we de neiging om te kijken naar wat andere mensen doen. Dit wordt het principe van sociaal bewijs genoemd. Je zult vaak merken dat commerciële websites het toepassen in de vorm van reviews, testemonials, awards en ‘klanten die dit kochten, kochten ook …’ referenties.

Probeer het zelf uit: werk samen met influencers, micro-influencers en andere speler in de niche van jouw merk. Door sterke, publiekelijk zichbare allianties te smeden vertel je je volgers dat het oké is om te denken dat jij tof bent, omdat de mensen die zij bewonderen ook al denken dat je behoorlijk tof bent.

Principe #4: ‘Liking’

Mensen zijn meer geneigd om ‘ja’ te zegen tegen iemand die ze al kennen en mogen. Dat is Cialdini’s principe van ‘liking’, wat ook suggereert dat we positief reageren op fysieke aantrekkingskracht, mensen die op ons lijken, mensen die ons complimenteren, mensen die met ons samenwerken en mensen die we associëren met goede dingen.Net als in het echt kun je op social media iemand niet dwingen om je leuk te vinden en proberen om dat te doen heeft vaak een averechts effect. Maar aardig, of ‘like-baar’, zijn is vaak zo simpel als down-to-earth blijven, overeenkomsten ontdekken, mensen waarderen voor wie ze zijn en samen werken aan postieve ervaringen.

Probeer het zelf uit: ten eerste, zorg dat je sociale media profiel er scherp uitziet. Kies visueel aantrekkelijke profielfoto’s en achtergrondafbeeldingen. Zorg dat je posts het type inhoud, stijl en bewoording bevatten waar je volgers zich in kunnen vinden. Als bedrijven mislukken op het gebied van social media is dat meestal omdat ze er niet in slagen te connecten met hun publiek of de saaie toon niet achterwege laten die zo gebruikelijk is in een corporate cultuur. Dus maak grappen, heb lol en blijf jezelf. Maak het je publiek naar de zin en laat ze zien dat je het waard bent om ‘ja’ tegen te zeggen.

Principe #5: Autoriteit

Cialdini licht een griezelige les uit van het Milgram experiment in de jaren ’60. Als compleet normale mensen door een autoriteit worden geïnstrueerd, zijn ze ertoe in staat om schadelijke handelingen uit te voeren, tegen hun eigen bewustzijn in.Dit illustreert hoe diepgeworteld ons gevoel van plicht aan een autoriteit kan zijn. Gelukkig kan het principe van autoriteit in het sociale domein ook positief worden ingezet.

Probeer het zelf uit: deel nuttig advies vanuit jouw expertisegebied. Het geeft blijk van je kennis en helpt mensen die hier anders misschien moeite mee hadden gehad. Maak je niet teveel zorgen over het gratis weggeven van informatie. In werkelijkheid zullen andere experts hetzelfde doen, dus het is het waard om jezelf neer te zetten als iemand die weet waar hij of zij het over heeft.

Principe #6: Schaarsheid

In zijn boek somt Cialdini het principe van schaarsheid perfect om met een quote van schrijver G. K. Chesterton: “De manier om ergens van te houden, is door te beseffen dat je het kunt verliezen.”
Zo’n beetje overal in marketing zie je dit principe in de praktijk, van enorme “alleen vandaag” Black Friday borden tot de kleine lettertjes met “zolang de voorraad strekt”. Het werkt echt: mensen waarderen dingen meer als ze beseffen dat ze niet gewoon alles kunnen hebben wanneer ze maar willen.

Probeer het zelf uit: hou wedstrijden, giveaways, tijdelijke aanbiedingen en exclusieve deals voor je volgers. Door de exclusiviteit en het risico van gemiste kansen in de spotlight te zetten, zijn je volgers minder geneigd om je aanbod als vanzelfsprekend te zien.

Een paar laatste gedachten

Als moderne marketeers met technologie binnen handbereik hebben we de plicht om verantwoordelijk te communiceren en het juiste te doen voor de mensen die ons publiek vormen. Geen enkele eerlijke social media strateeg zou misbruik van psychologische principes toestaan om de consument te manipuleren, maar helaas zijn er veel bedrijven die toch een manier vinden om mensen voor hun eigen gewin te bedriegen.

Dat is afschuwelijk om te doen, om nog maar niet te spreken over een riskante keuze in een drukke, luidruchtige, digitaal geëmancipeerde wereld. Want zodra je het vertrouwen van de consument verliest, ben je ze voor altijd kwijt. Met name omdat je concurrent ze met open armen op staat te wachten.

Gebruik bovenstaande principes dus om goed in plaats van kwaad te doen. En onthoud dat het puur gaat om het begrijpen van de motivatie van mensen – niet om het verdraaien van de manier waarop ze denken.

 

Dit artikel is gebaseerd op het artikel ‘How to Improve Your Social Media Content With Persuasion Psychology Principles’ van .